Share this post on:

Retkikompassi on tulevaisuuden viestinviejä

 

Metsähallitus julkaisi muutama viikko sitten tiedotteen, jossa se kertoi avaavansa uuden sosiaalisen karttapalvelun:

 

”Metsähallitus on rakentanut täysin uudenlaisen sosiaalisen karttapalvelun, jonka tavoitteena on avata Metsähallituksen paikkatietoa sosiaalisen median ominaisuuksien kera kaikkien metsässä liikkujien käyttöön. Karttapalvelua testikäytetään parhaillaan Ruunaan ja Evon retkeilyalueilla.”


53AFA818-F3BA-4933-88D9-B575CBAB0095.jpeg

 Tiedotteessa kehityspäällikkö Jere Rauhala Metsähallituksesta kertoo muun muassa, että “Haluamme tarjota väylän, jossa paikkatietopohjaisesti pääsee osallistumaan alueiden käyttöön, kehitykseen ja toimintaan. Palvelussa käyttäjät voivat antaa palautetta Metsähallitukselle, alueen yrittäjille tai muille harrastajille”

 Retkikompassissa on ideana, että palvelun kautta voidaan julkaista ajantasaista paikkatietoa alueilta ja sen kaikki keskustelut ovat avoimia. Jere Rauhala kiteyttääkin ydinasian lauseeseen: “Kaikilla osapuolilla on samat mahdollisuudet palvelun käyttöön yksittäisestä retkeilijästä sidosryhmiin.”

 


3F222B92-8099-4376-99FC-3F2C465BA9E4.jpeg

Minäkin olen mukana kehittämässä tätä upeaa palvelua

 

Minulla on ollut upea tilanne päästä mukaan Retkikompassin kehitykseen hyvin aikaisessa vaiheessa. Olen pro bono -pohjalta projektissa mukana retkeilyalan ammattilaisena, mutta erityisesti olen edustamassa loppukäyttäjiä eli meitä tavallisia retkeilijöitä. Olen saanut olla tasavertaisena keskustelukumppanina palavereissa, joissa esimerkiksi palvelun tilaajan, Metsähallituksen, oma henkilökunta pohtii mitä Retkikompassi tuo heille hyvässä ja pahassa. 

 

Hyvän pohdinnan ja avoimen ajatustenvaihdon johdosta palvelun suunnittelu on edennyt erittäin rakentavassa hengessä ja tehokkaasti. Metsähallituksen valtava paikkatietokanta annetaan nyt oikeasti alueiden käyttäjien käyttöön. On ilahduttavaa nähdä, miten iso valtiollinen toimija voi olla avoimesti yleisön palvelijan roolissa ja samalla ison yhteisen luontovaramme vaalija. 

 Olin taannoin Retkikompassin lehdistötilaisuudessa ja käytin siellä puheenvuoronkin, jossa kerroin omia tuntemuksiani uudesta palvelusta. Sitä oli parin lauseen verran siteerattukin tiedotteessa:

”Sosiaalinen karttapalvelu on erittäin tervetullut. Näen myönteisenä sen, että palvelua kehittävät yhdessä samalla viivalla sekä Metsähallitus että käyttäjät”, iloitsee retkeilytoimittaja Joppe Ranta.

 Olen nyt useita kertoja kokeillut tätä uutta palvelua ja olen vakuuttunut, että meillä on erittäin hyvät palikat testissä. Uskon, että lopputuote tulee olemaan menestys. Nyt on pilottijakso käynnissä ja vasta ajan kanssa, kun palveluun saadaan enemmän käyttäjien ja Metsähallituksen tavaraa, voidaan Retkikompassia analysoida tarkemmin. Parastahan tässä on se, että käyttäjien palautteen perusteella voidaan nopeastikin tehdä muutoksia, ja Retkikompassi muutenkin on hyvin mukautuva väline jatkokehittelyille.


Kuva: valtteri hirvonen

Kuva: valtteri hirvonen

 Retkikompassia rakentaa Tietotemput Oy, jonka toimitusjohtaja Teemu Joensuu kertoo Metsähallituksen tiedotteessa, että ”Palvelu on suunniteltu mobiilikäyttö edellä ja olemme pyrkineet tekemään sen mahdollisimman käyttäjäystävälliseksi.”

Uusi palvelu vastaa myös julkisten toimijoiden digitalisaation lisäämiseen, avoimen datan jakamiseen ja vuoropuhelun lisäämiseen kansalaisten kanssa. Palvelussa oleva data on myöhemmin tarkoitus julkaista avoimena datana. Eli meillä on mahtava avain kädessä, emmekä me edes vielä voi täysin aavistaa, mitä Retkikompassi on parin vuoden päästä. Ainakin se on paras ja kätevin kanava vuoropuhelulle retkeilijöiden kesken sekä valtion maita hallinnoivan Metsähallituksen välillä.

  


Kuva: valtteri hirvonen

Kuva: valtteri hirvonen

Tule testaamaan, kokeile Retkikompassia

 

Palvelun pilotointi on parhaillaan käynnissä ja se jatkuu joulukuun 10. päivään saakka. Metsissä liikkujilla on nyt mahdollisuus päästä kehittämään palvelua yhdessä Metsähallituksen ja karttapalvelua rakentavan Tietotemput Oy:n kanssa. Palautetta voi antaa palvelun pilottiversion kautta avoimesti kaikille. Pilottikäyttäjät voivat vaikuttaa palvelun sisältöön ja luonteeseen ehdottamalla palveluun toiminnallisuuksia ja ominaisuuksia.

 

Palvelu löytyy osoitteesta: www.retkikompassi.fi

Sitä voi käyttää kotikoneella, tabletilla tai matkapuhelimella. Paikkojen selaaminen, kartan tutkiminen tai kommenttien jättäminen ei vaadi kohteessa olemista. 

 

Klikkaa ja valitse alue.

Ensimmäisenä saat eteesi alueen tärkeimmät tiedotteet.

Sen jälkeen pelikenttä on vapaana tutkittavaksesi.

Tehdäksesi merkintöjä, on sinun ensin rekisteröidyttävä palveluun.

 

Tästä se lähtee. Tule mukaan luomaan jotain aivan uutta ja mullistavaa. 

Retkikompassi on digitaalinen viestikapula, interaktiivinen maamerkki tai uuden ajan savumerkki. 

Retkikompassi on kaikkien metsänkäyttäjien yhteinen sosiaalinen kanava.

Retkikompassi olemme me.


Kuva: valtteri hirvonen

Kuva: valtteri hirvonen

 

Metsähallituksen tiedote kertoo myös, että ”Palvelua kehittävät yhdessä Metsähallituksen ja Tietotemput Oy:n kanssa Suomen Latu, Suomen Partiolaiset sekä Retkinikkari Joppe Ranta.”

Retkikompassista lisätietoja antavat:

Metsähallitus, kehityspäällikkö Jere Rauhala, p. 0400 825 983.

Tietotemput Oy, toimitusjohtaja Teemu Joensuu, p. 050 373 9997.

 

Retkinikkari Joppe Rannan sosiaalisen median kanaviin tulee juttuja ja kuvia myös Retkikompassin testaamisesta.

Ota seurantaan: https://www.facebook.com/Retkinikkari/

Instagram: @retkinikkari


Kuva: valtteri hirvonen

Kuva: valtteri hirvonen

Share this post on: